מהם היבטי תזונה בריאה?

 

תזונה בריאה אינה כרוכה בהשקעה כלכלית גדולה או מכשירים חדשים או התקיימות על כל סוג של תכנית הנשמעת כמו גימיק. זה נכון מה שאומרים על מה שנראה טוב מכדי להיות אמיתי: אכילה נכונה פירושה הקשבה לקול הקטן והשקט הפנימי בפנים, שיודע כיצד נראה מזון בריא, טרי וטבעי, ומה לא, כשמדובר במזונות ארוזים ומעובדים.

אם אתה מעוניין בתוכנית המתאימה לטווח הארוך, עליך להקפיד על אורח חיים עימו אתה יכול לחיות ושאותו אתה אוהב. כלומר, תזונה מזינה וטעימה, אך הכרוכה במעט תכנון ומחויבות. בעוד שהרזיה היא חלק משמעותי מבריאות טובה, המשקל המופחת אינו תמיד שווה ערך לבריאות מוגברת.

דיאטות אופנתיות פוגעות בבריאות

דיאטה חדשה שמפחיתה סנטימטרים מהמותניים עשויה לפגוע בבריאות אם היא נועלת או מגבילה את כל אבות המזון, ומסתמכת על תוספי תזונה עם מעט ביסוס מדעי או הכרוכה בהפחתה קיצונית של קלוריות.

אנשים כה נואשים לרדת במשקל עד שהם מוכנים להרזות בכל מחיר. וכשהייאוש מתגבר, החשיבה ההגיונית נעלמת. למי אכפת אם רשימת המאכלים האסורים ארוכה יותר מ"מלחמה ושלום?" הקילוגרמים הולכים. אתה שמח. אך גופך עשוי שלא להשתתף בשמחה.

דיאטות צריכות להיות בריאות

הדיאטות הפופולאריות לשנת 2016, החל מדיאטת אטקינס ועד לדיאטת הפוריות של שומרי משקל, המכסה אף ראיות מדעיות וארוחות טיפוסיות, צריכות להיות מבוססות על שיקולי בטיחות ותזונה, כשהיבט הבטיחות צריך לקבל משקל חשיבות כפול.

בעוד שאתה יכול לשנות דיאטה מסוימת שתתאים כך שחוסר האיזון או החוסרים התזונתיים יושלמו, מומלץ שלא לבצע מלכתחילה דיאטה שאינה בטוחה.

פנל מומחי דיאטה ותזונה העריכו את הדיאטות הפופולאריות בהתאם לקטגוריות שונות, כולל השלמות קטגוריות בטיחות תזונתיות, בסדרת רשימות דירוגים שונים. הדיאטות המומלצות בדירוג האכילה הבריאה הן דיאטת דש ודיאטה ים תיכונית.

הדיאטות שקיבלו ציונים גבוהים בבטיחות ערך תזונתי זהות ביותר זו לזו. הנושא החוזר בדיאטות מצטיינות מבחינת בריאות הוא כמות הקלוריות הנאותה המסופקת באמצעות מטען כבד של ירקות, פירות ודגנים מלאים, כמות צנועה של חלבון רזה, חלב ללא שומן ושומנים בריאים, ופינוק מדי פעם. צמחים הם הבסיס, והתפריט בנוי תמיד סביב ארוחות בעלות עיבוד מינימאלי.

קיימת נטייה לשוב לטבע

היות ודפוסי אכילה על בסיס צמחי כה בריאים, הפופולאריות שלהם גוברת, ובהתחשב בחוסר סובלנות ורגישויות למזון, התזונה צריכה לכלול רכיבים המתאימים להקלת מצוקת עיכול, באמצעות דיאטות ללא גלוטן, אך דיאטות אלו אינן מדורגות כדיאטות בעלות צרכים תזונתיים כלליים.

דיאטות רבות ברשימת המאכלים הבריאים אינן בטוחות בגלוי או שקשה לקיים אותן מבחינה תזונתית. התוכניות שקיבלו ציוני בריאות נמוכים הן דיאטת פליאו, מזון גולמי, מקרוביוטי, מהיר, דוקאן, דיאטה טעונה הורמונים, ודיאטת אטקינס.

מומחים סבורים שהן פשוט מגבילות מדי, והאיכויות התזונתיות שלהן נמצאות בסימן שאלה. דיאטת פליאו כבדת הבשר אוסרת על דגנים ומוצרי חלב, כך שלא מקבלים מספיק סידן וויטמין D. דיאטת אטקינס קשה מבחינת בלימת הפחמימות.

בהתאם לגישה האישית, דיאטת מזון גולמי מרמה מבחינת סידן, ויטמין B12 וויטמין D. כללי הבישול המגבילים עשויים אף הם להציב אותך בסיכון לאכילת חומרי גלם או רכיבים שאינם מבושלים.

 

למאמרים נוספים ראה:

תזונה צמחונית וטבעונית בריאה יותר , כך קבעה האקדמיה האמריקאית לתזונה ודיאטה - מאמר בנושא באתר העיתון הארץ.

צלחת האוכל הבריאה: מדריך לתזונה החדשה, מאמר בנושא באתר בית הספר לרפואה שבאוניברסיטת הרווארד.

כיצד האוכל שאנו צורכים משפיע על בריאותינו? מאמר בנושא באתר אוניברסיטת מניסוטה.